scootrlogo-b

Nye muligheter med sosial annonsering

Sosiale medier er for lengst blitt en del av folks hverdag. I Norge er nå Facebook det største mediet uavhengig av kanal, med nærmere tre millioner daglige brukere. Andre populære sosiale nettverk som Instagram, LinkedIn, Twitter og SnapChat har også opparbeidet seg store brukerskarer her til lands, flere med over en million brukere.

 

Det handler om å kommunisere

De sosiale nettverkene er i bunn i grunn ikke noe nytt. De handler om at mennesker snakker sammen. Det handler om toveis dialog – og om relasjonsbygging. Dette har vi brukt datamaskiner til siden 1980-årene, men det som er nytt nå er enkelheten. Selv oldefar på 80 mestrer Facebook, direkte fra smarttelefonen sin.
Det er viktig å huske at de sosiale nettverkene er ikke laget for bedrifter i utgangspunktet. Derfor må vi som bedrifter oppføre oss i disse kanalene. Vi må kommunisere som mennesker. Det vil blant annet si at vi kommuniserer med følelser og empati.
Sosiale medier er ikke et sted for tradisjonelle reklameplakater. Det handler om å lage og dele godt innhold som folk engasjerer seg i. Folk har i stadig større grad utviklet “annonseblindhet”, som gjør at vi bedrifter må tenke litt annerledes for å få frem med budskapene våre.

 

261-7bf3edd3414d123c9afd96321a122f93

Innhold først

Innholdsmarkedsføring er et viktig stikkord her. Det handler rett og slett om hva slags innhold kan du som bedrift eller merkevare publisere for å skape engasjement og blest rundt merkevaren din? Kan du gjøre hverdagen enklere for kundene dine på et vis? Kan du ta en rådgiverrolle? Kan du dele ekspertisen din med omverdenen? Lag deg en plan rundt hva slags innhold du kan og bør dele.
Tenk også gjennom hva du vil oppnå med innholdet. Har du en nettbutikk hvor du vil generere salg? Har du en nettside du ønsker folk skal besøke, av en spesiell grunn? Vil du at folk skal melde seg på et nyhetsbrev? Ønsker du folk inn i den fysiske butikken din?
Det er viktig at landingssidene, som for eksempel websidene dine, er optimalisert for målsetningene du har med dine digitale aktiviteter. Det inkluderer også at landingssidene dine er godt tilpasset små skjermer, som mobiltelefoner.

Valg av kanal

Når innhold og landingsside er på plass, er det på tide å se på distribusjonen. Skal du bruke Facebook til å spre innholdet ditt? Eller kanskje LinkedIn? Eller begge? Og bør du betale Facebook for å vise innholdet ditt til enda flere?
For svært mange bedrifter og merkevarer vil nettopp Facebook være det riktige valget. Rett og slett fordi det er såpass mange brukere av dette mediet. På Facebook er man direkte hjemme i stua til folk. Folk er gjerne i underholdningsmodus på Facebook, og lar seg engasjere av korte og visuelle meldinger. Bruk bilder og video!
Bedrifter som driver innen spesielt visuelle bransjer (for eksempel innen interiør og reise) bør se nærmere på Instagram, mens bedrifter som har et sterkt B2B-fokus og er opptatt av rekruttering bør vurdere LinkedIn. Det er vanskelig å gi en klar fasit på hvilket nettverk du bør velge, og det er trolig viktigere å gjøre en skikkelig jobb i én kanal, enn å spre seg tynt utover i alle kanaler.

Frem innholdet!

Den enkleste måten å komme i gang med betalt synlighet i sosiale kanaler er såkalt “fremming” eller sponsing av innhold på Facebook (se eksempel under). Det handler om at innhold som allerede er publisert av bedriften din, blir vist frem i hjemme-feeden til de personene på Facebook du selv velger. Du kan dermed også nå ut til personer som ikke allerede har likt bedriften din på Facebook.
Målrettingen inkluderer i sin enkleste form alder, kjønn, bosted og interesser. For eksempel kan du målrette meldingen din mot alle personer i alderen 25-55 år med bosted Gjøvik og 20 km omkrets, som interesserer seg for møbler og interiørdesign. Du får umiddelbart et overslag på hvor mange personer du teoretisk vil kunne nå ut til, for eksempel 15 000 personer.

 

 

262-ff65cd794c5a12e6303aad18612896c5
Eksempel på fremmet melding på Facebook (legg merke til den lille teksten “sponset”)

Hvor mange mennesker når du?

Typisk vil du oppleve at du når et sted rundt 20 ganger så mange personer som det du bruker i kroner på fremmingen. 500 kroner i fremming gir meldingen din en synlighet på 10 000 personer. Det vil si at for 500 kroner, blir budskapet ditt vist frem i hjemme-feeden på Facebook til 10 000 personer. Du har hele tiden full oversikt over hva annonseringen fører til av synlighet og uklike handlinger som liker-klikk, kommentarer og delinger.
Facebook har også en rekke mer avanserte annonsemuligheter. For eksempel kan du sette opp såkalte “dark post”-annonser. Dette er budskap som ikke publiseres på Facebook-veggen til bedriften din, men kun i Facebook-feeden til de personene du annonserer mot.
Dermed kan du ha en rekke ulike budskap skreddersydd for ulike målgrupper, uten at du blir for “masete” for dem som følger deg. Denne typen annonser må du benytte verktøyet annonseadministrasjon for å håndtere.

Budskap som forfølger deg

Du kan også målrette Facebook-annonser mot personer som har besøkt nettsidene dine, eller sågar besøkt konkrete sider inne på nettsidene dine. Dette omtales gjerne som “retargeting” eller “remarketing”. Du har sikkert opplevd det selv, etter å ha besøkt ulike nettbutikker og så gått inn på Facebook etterpå. De Nike-skoene du har kikket på inne på Zalando.no forfølger deg rett og slett rundt på nettet!
Det finnes også mulighet for å sette opp såkalt konverteringssporing på Facebook. Det betyr at vi vet hvilke annonser som har ført til et salg i nettbutikken, en påmelding til nyhetsbrev e.l. Konverteringssporing kan være svært effektivt for å vite mer om hva slags budskap som fungerer best, men både dette og “retargeting” krever litt mer teknisk forståelse for å komme i gang med.

Ikke bare Facebook

Vi har snakket mest om Facebook her, men faktum er at også Instagram, LinkedIn og Twitter gir tilsvarende muligheter for betalt synlighet. Med LinkedIn kan du dessuten målrette buskapene dine svært detaljert, for eksempel mot personer med konkrete stillingsbetegnelser, personer i bestemte bedrifter og bransjer m.m. Det kan være særlig effektivt om du rekrutterer nye ansatte, men også for å nå ut til nye kunder.
Scootr kan bistå deg med valg av strategi for digitale og sosiale kanaler, produksjon av innhold og selve distribusjonen. Mange vil med litt opplæring kunne drive annonsering i sosiale medier på egen hånd. Uansett hvilke kanaler som passer for din bedrift, er det viktig å ha en rød tråd og en klar kommunikasjonsstrategi for merkevaren din.
Vi snakker gjerne med deg om både betalt synlighet i sosiale kanaler eller generelle kommunikasjonsutfordringer over en kaffekopp. Du er velkommen til å ta kontakt, selvsagt også via sosiale kanaler 🙂

Del