scootrlogo-b

scootr/dagen

kommunikasjon / teknologi / digitale medier

Scootr kommunikasjon arrangerer sammen med sine venner og samarbeidspartnere en gratis fagdag.

Jobber du med, eller interesserer du deg for, kommunikasjon, teknologi og digitale medier, gir vi deg en inspirerende dag med faglig påfyll.

Dagen er fylt med en rekke spennende 20-minutters foredrag og lærerike fagstasjoner.

Delta hele dagen, eller sving innom når det passer deg!

Program

Les mer om de enkelte foredragene og fagstasjonene nedenfor programmet.

Hva skjer etter man har “rundet” Facebook?

Foredrag

I 2015 lanserte Norsk Tipping kampanjen “Lotto-venner”. Etter kun to dager hadde 90.000 delt kampanjefilmen som resulterte i en rekkevidde på over 3 millioner mennesker, noe som vil si “alle” som er på Facebook i Norge. Hva skjer etter “likesene” har lagt seg? Hvor skal man rette blikket?

Om Hanne
Hanne Sætre (29) har sin bakgrunn fra Mediehøgskolen Gimlekollen og Høgskolen i Oslo og Akershus hvor tok bachelorgrad i tv- og radio-journalistikk samt utviklingsstudier.
Hun har jobbet med flerkamera-produksjon ved flere store eventer som blant annet Idrettsgalla Sør, hun har jobbet som VJ og reporter for nyhetene på P4 Radio hele Norge og Viasat 4 , som produsent for Syttentretti og Radiofrokosten på P4, før hun havnet hos Norsk Tipping. Først som multimediajournalist og nå som ansvarlig for sosiale medier.

Innovasjon

Foredrag

Berte har lang erfaring med strategi og innovasjon og har selv vært gründer og jobbet med å bedre innovasjonsevnen i etablerte selskaper. Hun brenner for utvikling og vil snakke om forutsetninger for å lykkes med innovasjon og betydningen av innovasjon for langsiktig konkurransekraft.

Om Berte

Berte Sollerud Helgestad er forretningsutvikler i Hamarregionen Utvikling. Berte har lang erfaring fra både strategi-/forretningsutvikling og markedsføring. Hun kommer fra gründerselskapet Inneox, hvor hun har vært daglig leder. Hun har lang erfaring fra Andersen Consulting og Norsk Tipping, hvor hun blant annet hadde ansvar for Flax og ledet strategi- og forretningsutviklingsprosesser.

Thor vs Adam

Foredrag

Hvordan kan en lokal mygg hamle opp med elefantene i matkasse-markedet? Thors produserer og leverer det beste og ferskeste av lokale råvarer fra Mjøsregionen. Med en visjon om å forenkle en travel hverdag, gjelder det å skape konsept hvor elefanten ikke får tak i deg.

Om Marte

Marte Selmer Hansen er arvelig belastet i bransjen og hjernen bak Thors. Fra en sped start med suppe levere nå Selmer Utvikling bearbeidede produkter til både privat- og bedriftsmarkedet, med en ambisjon om å fremme alle de gode råvarene som blir produsert rett utenfor vår egen stuedør.

Alt om den gode idéen – på 20 minutter

Foredrag

Hvordan foredles en liten idé til en stor kampanje? Og når vet vi at idéen er ferdig og klar til å introduseres for verden? Det finnes mange måter å kommunisere på, og det handler ikke om å rope høyest, men å tenke smart. Ofte går jobben vår ut på å se en brief med nye øyne og å utfordre kundene våre til å tenke nytt og kanskje også litt større. Også begynner vi å bygge idéen derfra, steg for steg, kanal for kanal.

Om Anette og Fredrik

Selv om Anette er senior tekstforfatter og Fredrik Art Director, er de også begge konseptutviklere som deler interessen for de ekstra gode idéene som skaper god og oppsiktsvekkende kommunikasjon. Denne tekstnerden og designkunstneren har både sammen og hver for seg stått bak flere av Scootrs lanseringer for både lokale og nasjonale kunder, og har høstet flere gull for sine idéer i bransjekonkurransen Innlandsperler gjennom årene.

Hamar som merkevare

Foredrag

Et blikk på mulighetene og arbeidet som gjøres for å legge til rette for at Hamar forblir et vekstkraftig regionsenter på Østlandet.

Om Svein
Svein Frydenlund er næringssjef i Hamar kommune, og har i mange år vært en sentral drivkraft i utviklingen av Hamar som by – blant annet gjennom sin rolle i Hamarregionen Utvikling. Med et fremtidsrettet blikk har han bidratt til både lokal og regional vekst, og bevist at selv innlendinger kan tenke utenfor boksen.

Designdoktorene

Fagstasjon

Har du en profil som halter litt? Farger som kan bli bedre? Eller et helt annet designspørsmål? Våre designere Hege Hansen og Katarina Lien besvarer spørsmål rundt logo, profil, farger og grafisk design.

Om Hege & Katarina
Katarina og Hege har lang fartstid som designere. De behersker en rekke stilarter, og kan derfor tilpasse seg enhver bransje og uttrykk. Begge jobber kanalnøytralt, og evner derfor å skape effektive løsninger på både tradisjonelle og digitale flater. De har erfaring med både lokale og nasjonale merkevarer, som CC, Eidsiva, Byggmakker Skattum, Inventumkjeden, m.m.

Cut the crap om digitalisering

Foredrag

Digitalisering er omgitt av mye hype, kompliserte begreper, tåkeprat og sjarlataner som vil lure de som ikke vet. Etter foredraget vil du tenke annerledes om digitalisering, og få gode råd til å se lenger enn dagens hype.

Om Espen
Espen (39) har vært programmerer i 30 år,  og har en pragmatisk tilnærming til hvordan teknologi kan løse og skape problemer.  Eier og driver i dag Escio, leverandør av digitalisering til offentlig sektor, romfartsindustri og SMB i Norge.

VR i praksis

Foredrag

VR (virtual reality) er den store snakkisen for tiden, og kan skape verdier utover det å være underholdende. De kommersielle løsningene blir stadig flere, og gjennom bruk i både opplæring og utdanning kan det være et nyttig verktøy som skaper resultater. Are presenterer mulighetene som ligger i VR – og hvordan det kan være nyttig for din merkevare.

Om Are
Sammen med sin bror Pål, startet Are opp Making View i 2009. Siden har de opplevd stor suksess med sine VR-løsninger sammen med blant annet Red Bull, Forsvaret, Audi og Visit Norway. Med utspring fra Hamar, er de blant de fremste innovatørene i sin bransje i verdenssammenheng. Are er ambisiøs og fremtidsrettet, noe som har gitt Hamar et touch av Silicon Valley.

Når det ikke er trykt i verden

Foredrag

Hva gjør du når tradisjonelle medier mister sin funksjon? Når roboter ikke lenger er noe vi kun ser på film, og fredagstacoen handles fra sofakroken? Digitale medier og teknologi gjør at forbrukerne setter nye krav til deg som merkevare – enten du vil eller ikke. Her får du et innblikk i hvordan markedet er i endring, og noen tips om hvordan du kan møte dette.

Om Christer
Bakgrunn fra Høyskolen Kristiania og Westerdals School of Communication. Har jobbet på tvers av både tradisjonelle og nyere kanaler, med hovedfokus på digitale flater. Blant annet jobbet som Digital Advisor i Nodes og Digital Creative i Firstborn, New York, før han startet i Scootr. Christer har erfaring fra kunder som Wrigley, PepsiCo, SONY, Eidsiva, Topigs Norsvin og Statens strålevern.

Kong Arthur – fra 0 til 20 ansatte på 3 år

Foredrag

Er du gründer, eller går med en i magen? Å starte for seg selv kan være både givende og krevende. Her deler Bjørn av sine erfaringer, med alt fra voksesmerter til suksesshistorier. Selv om han er konge i eget firma er ikke det grunnlag for å hvile på laurbærene. Kom og hør på en fremoverlent gründer og hans historie.

Om Bjørn

Bjørn Flengsrud Oustad, mangeårig medarbeider innen bank og finans, valgte å satse på gründertilværelsen i 2007. Etter dette har han vært med på å etablere flere selskaper og skapt over 70 nye arbeidsplasser i Innlandet. Gjennom vilje til å utfordre egen trygghet, pågangsmot, ta beslutninger og en porsjon kreativitet har han nå skapt en av Innlandets største miljøer innen systemutvikling på tre år.

Prøv VR-briller

Fagstasjon

VR kan ikke bare beskrives, det må oppleves. Ved å ta på deg et par briller, kan du befinne deg et helt annet sted virtuelt. Selv om dette er en datagenerert opplevelse, vil du garantert få følelsen av å være der!

Om Making View

Med slagordet “Like being there”, sørger Making View for en opplevelse av nettopp det. Ved bruk av kreativitet og teknologiske løsninger, benytter de VR som et middel for både underholdning, kommersielle aktiviteter og opplæring/utdanning. De har også høstet internasjonal anerkjennelse, ved å vinne Webby Awards, WSA og Rosing.

Digital sikkerhetskultur i din bedrift

Foredrag

Malware – Ransomware – Phishing  er alle ord som blir mer og mer vanlig i bedriftssammenheng. Men hva betyr de? Og hvordan beskytter du din bedrift? Har alle på arbeidsplassen forståelse for hva sikkerhetskultur i en bedrift innebærer? For det nytter ikke med beskyttelse om den ikke blir brukt.

Om Jogrim

Med en genuin interesse for den digitale utviklingen, forsøker jeg å holde meg selv, og andre, oppdatert på mulighetene og utfordringene i en verden som utvikler seg fortere og fortere.  Jeg har mange års erfaring fra både markedsførings- og IT bransjen, med bakgrunn fra for eksempel Telenor, Tag Studio, Scootr og IOPS.

Fotografi og sosiale medier

Fagstasjon

Ønsker du hjelp eller tips til hvordan du kan ta bedre bilder?

Fotografi tar vår oppmerksomhet hver dag, og mange er nok ikke klar over hvor stor makt et fotografi faktisk har.
Fotograf Lars Martin Bøe snakker gjerne med deg om fotografiets påvirkning i dagens samfunn.

Om Lars Martin
Fotograf Lars Martin Bøe jobber primært som reklame, portrett og bryllupsfotograf.
Lars Martin har jobbet aktivt som fotograf og retusjør siden 2011, og startet for seg selv i 2016.
Han har egne lokaler sentralt på Hamar, og samarbeider med både lokale og landsdekkende kunder.

Smidig produktutvikling

Fagstasjon

Vi tilbyr en introduksjon til smidig produktutvikling hvor læring og forbedring underveis er i fokus. Det legges opp til en praktisk sesjon som gir innblikk i sentrale konsepter og begreper.

Om Escio
Escio er en teknologisk utviklings- og sparringspartner med lang erfaring, som hjelper bedrifter innen SMB og offentlig sektor med planlegging og utvikling av nettbaserte løsninger. I Escio er vi teknologer som brenner for det vi jobber med. Vi elsker det, og kan det. Vi kjenner alle delene av teknologien, fra serverrom til brukergrensesnitt. Det gjør at vi kan gi råd som går mer i dybden og litt lenger enn dagens “hype”.

Spill – mer enn underholdning

Foredrag

Spill kan brukes til alt fra merkevarebygging til læring, fra innhenting av data til simulering.

Mange assosierer spill med underholdning eller banal tidsfordriv, men spill – med sitt fokus på opplevelser og kommunikasjon – er et unikt verktøy for å skape engasjement blant sine brukere.
Catharina viser noen av de mulighetene som ligger innen spill som medium for bedrifter og det offentlige.

Om Catharina

Catharina Due Bøhler (31) er spillutvikler og grynder. Hun var med å starte opp den prisvinnende spillbedriften Sarepta studio i 2010.

Sarepta har erfaring fra utvikling av produkter ut til et globalt forbrukermarked, arbeid med teknologi som AR, VR og GPS, og erfaring fra utvikling av “Serious games”/”Neccesary Games”.

Catharina har en fot i begge verdener og jobber aktivt for utvikling av Hamar som teknologiby og spillhovedstad.